...277; Swaussie-party!...

Vårt swaussie-partaj på blev precis så där roligt, mysigt, trevligt och välsmakande som vi önskat och hoppats på!
Vi inledde med ett parti kubb nere på gräsmattan vid stranden.
(Vi har inlett ganska många av våra get together med kubb; jag slår vad om att aussie-människorna tror att "In Sweden you have to start every dinner or party with a game of kubb".... ) --> Hur man skapar föreställningar om normer i andra länder, he he!
 
Tjejerna mot killarna.
Man skulle också kunna skriva tanterna mot farbröderna eller damerna mot herrarna alternativt honorna mot hanarna eller kärringarna mot gubbarna...
Kvinnorna mot männen.
What ever...
Först lite mingel, taktiksnack och några provkast...
Precis bakom Dani, i svart tunika, bor vi; i det vita huset; 100 steg från stranden! Cheers!
Jag var med en liten stund innan det var dags att gå hem och fixa med det sista. Några fat skulle in i ugnen, annat skulle koka cirka 20 minuter...
Vill gärna tro att just min frånvaro var orsaken till att gubbarna vann över tjejerna...
 
Vilken tur att vi köpte ett matbord med iläggsskivor; vi fick plats alla 12 utan att det kändes trångt!
Först lite "hela havet stormar"-känsla innan allt var dukat och klart.
I brist på lååång bordslöpare fick ett gäng kökshanddukar fylla den funktionen; de är egentligen inköpta för att agera tygservetter men nöden är uppfinningarnas moder och tillsammans med snäckor, ljusstakar och olika servetter blev det ganska bra och fint tycker jag.
(Även om jag nu ser att jag ju kunde strukit bort alla veck...nåja, en kan ju inte vara perfekt jämt...)
Naturligtvis bjöd vi på swedish smorgasbord  med sill, ägghalvor, gravad lax, hovmästarsås, rödbetssallad, kokt potatis, köttbullar, knäckebröd, prästost och snaps!
Vilken tur att Moderskeppet (IKEA) ligger i närheten och tillhandahåller knäckebröd, prästost, sill och hovmästarsås, för till skillnad mot när vi bodde i Indien och alltid hade resväskorna fyllda med läckerheter så är Australien inte ett insmugglar-vänligt land!
 
Laxen började jag grava redan på torsdagen medans fredagen ägnades åt att göra rödbetssallad.
Lyckades dessutom trilla på fredagen. Ungefär 150 gånger...
För så många köttbullar blev det, tog sin lilla stund kan jag tala om.
Janssons frestelse (Janssons temptation) tillverkades på lördagen alltmedan äggkokning samt räkskalning och dekorering skedde på söndagens förmiddag...
Det var ganska så knökfullt i vårt inte särdeles stora kylskåp, I tell´ya!
Det allra bästa var att aussievännerna tyckte att det var...jättegott!
Alltid lite chanstagning att introducera nya smaker, framför allt i andra kulturer. Men det gick hem, big time!
Kanske ännu mer bäst var att det faktiskt smakade riktigt, riktigt gott; speciellt i beaktande av att jag aldrig gjort en rödbetssallad förut och att det nog är 10 år sedan jag gravade lax eller meckade ihop en Jansson...
Hurra vad jag är bra; Mästerkocki-Luttan och klapp på axeln!
Det hade ju kunnat bli Prinsesstårta, äppelpaj, semlor eller kanelbullar till dessert men kändes som att "Gino" passade alldeles utmärkt; vitchokladgratinerad varm fruktsallad med vaniljglass, att avsluta med.
Fräscht, sött och inte så himla mäktigt! 
Dessutom var det inga förutom vi svenskar som hade smakat Gino förut; betyget blev MVG.
Tackarrr!
 
I inbjudan hade jag skrivit att detta inte var ett "Good bye"-kalas utan ett "See´ya later"-party och vi är ju kvar här i Landet Långt Bort i drygt 2 veckor till, så vi kommer hinna ses några fler gånger...
Fast lite knappt om tid börjar det allt bli; i övermorgon flyger vi 150 mil rakt norrut för att under 4 dagar beskåda och uppleva den plats som är mest ikonisk för hela gigantiska Australien...
We are going "glamping"!
 
Mer om det...next time.
 
No Worries/Titti
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Livet, Mat, Personligt;
Taggar: Australien blogg, Blogg Adelaide, Expat Blogg, IKEA, Janssons frestelse, Kubbspel, gravad lax, smörgåsbord, swaussie
#1 - - Gabriella:

Hade helt missat att ni ska flytta hem till Sverige igen!! Men nu har jag läst i kapp och är med på banan igen. Bara lite avundsjuk! Hoppas du bloggar vidare i alla fall ett litet tag efter det att du flyttat hem igen. Vore spännande att läsa om eventuella kulturkrockar! :) Själv rullar det på är i Afrika och jag väckte bloggen ur sin Törnrosasömn i går. Back on track! Njut av sista tiden i Landet Långt Bort! Hilsen, Gabriella