...på 7:e dagen...

Den sjunde dagen är väl tänkt som en vilodag?
I alla fall om jag kommer ihåg rätt från söndagsskolan och religionslektionerna...
Icke!
Vad sägs om ett 12-timmars arbetspass istället!

Idag har jag jobbat som diskerska och montör.
Handdiskat 12 dricksglas, tillverkade i Bulgarien.
Snälla Bulgarien; kan vi inte komma överens om en sak; om det nu är så himla nödvändigt att, mitt på varendaste glas, sätta en stor klisterlapp med för mig helt obegripliga och därmed totalt värdelösa, kinesiska tecken, så kan väl du, bästa Bulgarien, för bövelen använda vattenlösligt klister!?!
Please?

Räcker väl med en IKEA-klisterlapp under glaset, som det var på de 6 nyinköpta vinglasen; inte både och...

Servisen hade, tack och lov, endast en tryckt IKEA- stämpel undertill.
Var nog inte tillverkade i östra Europa...

När diskleken var avklarad kom stora leveransen från Blå-gula templet.
Killen som lastade av hade ett typiskt sikharmband på höger handled, då var jag ju tvungen att fråga om han var just det.
Sikh, alltså.
Det var han nu inte, men väl hindu och från Indien.
Han stod i begrepp att gifta sig och då blivit anmodad av sina föräldrar att bära något smycke i silvermetall.
Som en duktig och plikttrogen son bar han nu sitt armband, fram till bröllopet i september.
'App ker nam kia hai?' frågade jag på min bästa hindi.
'My name is Rajiv.' svarade han, på sitt nya språk.
Efter lite mer småprat var han tvungen att leverera vidare; önskade honom lycka till med framtid och bröllop och vinkade av honom med ett 'Namaste, Rajiv!'

Nu var det bara Ingolf, Ingolfs tvillingbror, två light turkoojs stora, tunga typer från Söderhamn och antique stained Stornäs hemma i huset...
Plus en tamburmajor, hallspegel, skohylla, bäddmadrass och en liten trappstol vid namn Bekväm.
Plus en skrälldus med andra nyinköpta nödvändighetsprylar...

Maken befann sig på kontoret för att förtjäna sin lön och vårt levebröd; som sig bör.
Jag skred till verket, började umgås med Ingolf; tyckte det gick hur lätt och smidigt som helst.
Beskrivningen, insexnyckeln, mitt onda knä och så herr Ingolf...
Satte dit skruvar och pillemojänger, småtrallandes för mig själv; plättlätt!

Turen hade kommit till hans tvillingbror, men det var en busig rackare; när jag hade monterat en stund och bestämt mig för att det var kaffedags upptäckte jag att den här stolen skulle jag inte vilja träffa vid middagsbordet.
Ryggstödet och bakbenen är ju i ett stycke, sedan är det stödpinnarna mellan bak och framben och själva sittramen; inga konstigheter så långt. Skruveli-skruv och tra la la la...
När jag kom till vett och sans, ut ur monteringsdimman, pekade frambenen rakt upp från sitsen sett,; inte neråt golvet som sig bör...
Suck, hur i all världen gick det till?

Gör om, gör rätt och så lite kaffe på det!
Back to work...
Måste dock säga att av alla olika IKEA saker som jag monterat genom åren så tar nog den lilla, oansenliga trappstolen Bekväm priset.
I kategorin 'Obekvämaste, mest knöliga och tidskrävande i förhållande till storlek och pris'.
Höll nog på 45 minuter, svärandes, suckandes och pustandes.
Försök själva så förstår ni vad jag menar!

Blev ingen friskvårdstimme idag, lika så bra det för det var utfärdat stormvarning på radion; och det med rätta!
Som det har blåst idag!
Vågorna har gått jättehöga, regnet tidvis stått som spön i backen och jag fick mig i alla fall ett armstyrkepass på 45 minuter.
Inomhus och i sällskap av två Ingolfar, som bägge tittade på med alla sina ben stadigt ståendes på marken!

Söderhamnarna stod nere i garaget, de vägrade komma upp innan Micke kom hem från jobbet, så även Stornäs; med gemensamma krafter bar vi dem upp för trappan, satan i gatan vad tunga de var...

Som avslutning på dagen blev det middag på 'Donken' och därefter tredje besöket på två dagar till 'svensk-templet'.
Öppet till kl 21 på torsdagar; dags för aftonbön enligt bästa maken..
Passade då på att införskaffa kastruller, ännu fler galgar, stekpannor, förvaringsburkar samt konservöppnare, kavel och mortel.

Det som glömdes får handlas en helt annan dag; nu längtar jag till i morgon, när Söderhamnarna skall monteras.
I dom ska jag vila.
Vilken dag som helst...

No worries/Titti



2 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Adelaide, Australien, IKEA, Ingolf, Sverige, Söderhamn
#1 - - Ingrid:

Oj, oj vad effektiv du är Titti. Jag ser framför mig hur GK på lö tar emot leverans av möbler o vitvaror, blir nog en del svordomar o pustande kan jag tro men envis som han är så ser han till o få ordning snabbt, blir nog några turer till IKEA oxå. Ha det gott o hälsa.

#2 - - JoY:

Hahaha du är rolig du, det är inte alltid så lätt med dessa möbler som ska skruvas ihop. Fortsatt Lycka till.
Kram Yvonné